wanneer is iets een spoedgeval?

Ik heb een spoedgeval, wat nu?

Probeer altijd eerst onze zelfhulptips (klik hier) te gebruiken. Wanneer dit niet lukt en er sprake is van dringende-, spoedeisende pijnklachten, die onmiddellijke hulp vereisen:

  • Tijdens openingstijden zijn wij te bereiken op: 010-4734737
  • Buiten openingstijden is onze spoeddienst te bereiken op: 0900-8212230

Zelfhulp bij (pijn)klachten

Heb je problemen met de beugel? Wellicht kunnen de onderstaande tips jou helpen! 

Mijn draad steeks uit, wat te doen?

Je kunt de draad zelf ombuigen met een pincet, of afknippen met een nagelschaartje/nagelknippertje.

Mijn lip en/of wang irriteert, wat te doen?

Over het algemeen verdwijnen irritaties na verloop van tijd vanzelf. De slijmvliezen aan de binnenkant van je wang/mond raken gewend aan de beugel. Om het ongemak wat te beperken kun je een stukje was gebruiken (deze krijg je bij het plaatsen van de beugel) om scherpe delen van de beugel af te dekken. Indien je geen was hebt kun je suikervrije kauwgom gebruiken.

Er zit een plakker los, wat te doen?

Indien je er geen last van hebt, kun je het laten zitten. Heb je er wél last van? Dan verzoeken wij je om een afspraak te maken in de praktijk om de losse plakker opnieuw te plaatsen. Wacht niet tot je eerstvolgende afspraak, maar maak een nieuwe afspraak tussendoor. De losgekomen plakker graag bewaren en meenemen.

Mijn spalk zit los, wat te doen?

Gelieve niet aan de spalk te zitten en maak direct een afspraak om deze weer opnieuw te plakken (indien je een nachtbeugel hebt, draag deze dan dag en nacht, totdat het draadje weer geplakt is). Als we voor langere tijd gesloten zijn, kun je een losse spalk beschouwen als ‘spoedgeval’ en kun je de aanwijzingen volgen zoals beschreven bij ‘spoedgevallen’.

Mijn uitneembare beugel is kapot, wat te doen?

Wanneer deze irritatie of drukplekken geeft mag de beugel uitgelaten worden tot je weer een nieuwe afspraak kunt maken.